Godadgang Logo

ARKIVERET INDHOLD

Indholdet er måske ikke længere relevant eller gældende!

God adgang til arbejdspladsen

Kampagnen Udnyt potentialet handlede om at få flere mennesker med handicap ud på de danske arbejdspladser. For at nå det mål søgte kampagnen at gøre op med nogle af de myter, der hersker i danske virksomheder i forhold til at rekruttere medarbejdere med et handicap. Fx, at det er besværligt og dyrt.

Det gøres dels ved at synliggøre gode historier fra virksomheder, der har medarbejdere med handicap ansat. Dels ved at give virksomhederne mulighed for, på en nem måde, at gøre sig synlige over for jobsøgende med handicap.

Kampagnen Udnyt potentialet var en del af DH-projektet ”God adgang til arbejdspladsen”, der blev finansieret med økonomisk støtte fra Arbejdsmarkedsstyrelsen. Tilmeldte virksomheder fik bla. tilbudt en God Adgang mærkning af tilgængeligheden til deres virksomhed.

Hvad er tilgængelighed?

Tilgængelighed handler om adgangsforhold, indretning af bygninger og arbejdspladser, arbejdsmiljø, indkøb af maskiner og valg af IT-løsninger mv. Tilgængelighed på arbejdspladsen er et vigtigt aspekt for at kunne udnytte potentialet i medarbejdere med handicap. Det handler om at skabe ’God adgang til arbejdspladsen’.

Baggrund

Blandt danskere med handicap er der 56 % i arbejde. Tallet for ikke-handicappede er 83 %. En alt for stor del af god arbejdskraft blandt mennesker med handicap går altså tabt. Ikke fordi de er handicappede, men fordi der er andre - både praktiske og holdningsmæssige barrierer, der først skal overvindes.

Kampagnen Udnyt potentialet var en del af DH-projektet ”God adgang til arbejdspladsen”, der er finansieret med økonomisk støtte fra Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Ulla Kramer

Ring eller skriv til os, hvis du har en virksomhed eller en bygning, som skal God Adgang mærkes.

info@godadgang.dk - tel. 51 34 35 96