Godadgang Logo

ARKIVERET INDHOLD

Indholdet er måske ikke længere relevant eller gældende!

God Adgang - Strategi 2018-2019

Vision

God Adgangs mærkeordning bidrager til bedre tilgængelighed og bedre information om tilgængelighed til bygninger og udearealer til gavn for borgere og turister i Danmark.

Mission

God Adgangs mærkeordning skal fortsat være en anerkendt, national mærkeordning for tilgængelighed, som er kendt og bliver brugt, og som fortsat har opbakning fra såvel Danske Handicaporganisationer som de berørte brancher:

  • fordi det bliver lettere for mærkeordningens medlemmer at udvikle og forbedre tilgængeligheden til og i bygninger med de (salgs- og produkt-)fordele, det rummer for ejeren/virksomheden/stedet og
  • fordi det bliver lettere for borgere og turister at finde steder, hvor tilgængeligheden passer den enkelte.

Strategiske målsætninger

  • At det opsøgende arbejde fokuseres på områder eller brancher, hvor der kan opnås en tæthed af God Adgang mærkede steder, så der kan skabes et grundlag for, at andre aktører med hjælp fra God Adgang kan udvikle en tilgængelig feriedestination eller hverdag for alle.
  • At God Adgang opleves som en faglig kompetent sparringspartner, som bliver inddraget i projekter, der berører offentlighedens adgangsforhold til bygninger eller steder, der kan føre til flere God Adgang mærkede steder.
  • God Adgang bliver kendt som leverandør af oplysninger om fysiske adgangsforhold til bygninger til andre hjemmesider og apps, der ønsker at informere om adgangsforhold.
  • At sikre at personale tilknyttet God Adgang kan levere høj faglig sparring og rådgivning om tilgængelighed til de steder, der vælge at blive God Adgang mærket.

Øvrige målsætninger

  • At have et støt stigende antal medlemmer som sammen finansierer driften af mærkeordningen. Vækst i grundfinansiering af mærkeordningen på 10 % årligt.
  • At sikre at godadgang.dk er en tidssvarende markedsføringsplatform for virksomheder og brugere af godadgang.dk. 
  • At sikre at God Adgang leverer et relevant, tidssvarende og offentligt informationssystem om fysiske adgangsforhold til bygninger og udearealer. 
  • At være orienteret om den europæiske udvikling af "turisme for alle" trenden og om hvordan tilgængelighed kan indgå i generelle danske udviklingstrends og politikområder.
  • At God Adgang på sigt kan tilføres tilgængelighedsregistreringer udført af eksterne interessenter.

Handlingsplan 2018

Nye medlemmer:

  • Region Hovedstadens projekt blev startet op i 2015 med en indledende informationskampagne. I efteråret 2017 gennemførtes en relanceringskampagne i regi af Region Hovedstaden overfor klinikker/praksis for at øge kendskabet til regionens tilbud om en gratis God Adgang mærkning. Projektet fortsætter med tilbud om registreringer i 2018 og medlemskab til udgangen af 2019. God Adgang skal skrive en afsluttede rapport om resultaterne i løbet af 2019. Der er planlagt deltagelse i to konferencer hvor God Adgang deltager med en udstilling.
  • Fortsat opsøgende indsats overfor kommuner med det mål at øge antallet af kommuner, der er medlem af mærkeordningen. Opfølgning overfor besøgte og ikke besøgte kommuner gennemføres løbende. Mål 5 nye kommuner om året.
  • Tage kontakt til udvalgte turismeaktører (fx Dansk Kyst og Naturturisme og Feriehusudlejernes Brancheorganisation) med henblik på opstart af en ”feriehus turisme for alle” indsats, der eventuelt kan fremmes i regi af National Turisme Forum og tilhørende Advisory Board.
  • Tilbudsskrivning og dialog med turismevirksomheder i takt med henvendelser.

Medlemsfastholdelse:

  • For at fastholde og sikre tilfredse medlemmer vil vi tilbyde regelmæssige nyhedsbreve, en værktøjskasse, der gør det lettere for medlemmerne at markedsføre God Adgang medlemskabet og tilbud om faglig dialog med medlemmerne om tilgængelighed i deres aktuelle situationer, gå hjem møder m.m.
  • Faktaarkene med oplysninger om alle God Adgang mærkede steder har fået nyt layout med mange billeder og der er lavet en mobilversion af søgning og visning af informationer om God Adgang mærkede steder. De nye faktaark er blevet lettere at benytte for virksomhederne i deres dialog med kunder m.m.
  • I 2018 udvides mobilløsningen med en kvik søgning af handicapparkeringspladser og toiletter og en brugerløsning til registrering af disse to kategorier.
  • Der arbejdes i 2018 videre med forberedelserne til en ny hjemmeside.

Aktuel og relevant rådgivning om tilgængelighed

  • Alle henvendelser fra medlemmer om tilgængelighed besvares løbende. I nogle projekter som vi får kendskab til, sender vi en opfordring til at projektet granskes for tilgængelighed, men af tidsmæssige årsager har vi ikke sat ressourcer af til generelt at kunne være opsøgende overfor alle nye projekter.
  • Godadgang.dk er teknisk set udviklet til at kunne håndtere en version 2 udgave af bl.a. et nyt/opdateret kravgrundlag, nye kategorier m.m. Opdateringsarbejde af version 2 pågår også i 2018. Når revisionen af kriterier og registreringsskemaer er tilendebragt og "version 2" kan slås til, vil en stor del af rådgivningen kunne klares hurtigere og på en enklere måde end i dag. Systemet vil derfor være forberedt til at kunne føre tilsyn med efterlevelse af tilgængelighedsbestemmelserne til eksempelvis nybyggeri for en kommune eller hvis et tilsyn bliver indført generelt. Der udvikles en første version af en sådan løsning i 2018.
  • Der holdes møder ad hoc med handicaporganisationerne om kravgrundlaget for at sikre at kravgrundlaget fortsat er aktuelt.

Eksterne interessenters brug af God Adgang

  • I opgraderingen af godadgang.dk til version 2 er indtænkt en strømligning og forenkling, som gør det muligt at kunne tilbyde registreringsopgaven til andre aktører end God Adgangs egne inspektører. Dermed vil God Adgang på sigt kunne udvikle og sælge licenser og serviceordninger til kommuner eller virksomheder, som vil lave God Adgang mærkninger eller i forbindelse med tilsyn med overholdelse af tilgængelighedsbestemmelserne som er omtalt i BR18. Når den nye løsning er klar vil den blive præsenteret for Faaborg-Midtfyn som kan være forsøgskommune.

Internationalt

  • I mange år har det været et handlingsplanspunkt at God Adgang er repræsenteret ved min en international konference om året. I 2018 er der UD2018 i Belfast og Destinations for all i Brussel som er interessante og indeholder en del om turisme. God Adgang planlægger at deltage i begge konferencer.
  • I april er God Adgang inviteret som taler til en konference om UD i Litauen for at fortælle om God Adgang og turisme – rejse og ophold betalt.

Administration

  • Persondataforordningen er også noget vi i sekretariatet skal forholde os til angående forretningsgange og lagring af data – selvom vi ikke råder over personfølsomme data. Det er dog forbundet med noget arbejde at udforme de nødvendige beskrivelser og tilpasninger (Bl.a. outlook og lagring af mails, log on systemet og bruger adgang på godadgang skal ændres på et par området, håndtering af mails fra private med personfølsomme oplysninger og ved ansættelsessituation. Derudover indhentning af dataleverandøraftaler.)
  • Der indføres et CRM system, som kan systematisere dialogen med medlemmer, som er og bliver en stadig større opgave for sekretariatet. Dette for at sikre kvaliteter som korte svartider, opfølgning og hurtigt overblik over historikken i forbindelse med kommunikationen med medlemmer og potentielle medlemmer m.m.
Ulla Kramer

Ring eller skriv til os, hvis du har en virksomhed eller en bygning, som skal God Adgang mærkes.

info@godadgang.dk - tel. 51 34 35 96