Godadgang Logo

ARKIVERET INDHOLD

Indholdet er måske ikke længere relevant eller gældende!

Destinationsudvikling: ”Turisme for alle” er en god forretning

Turisme for alle handler om meget mere end kørestolsbrugere og det handler ikke kun om ramper og løfteplatforme.  En turisme, hvor der også er fokus på tilgængeligheden, sikrer, at vi alle kan rejse og være forbrugere af turistprodukter – hele livet. Tilgængelig turisme kan være med til at sikre omsætning og indtjening også fremover fra den voksende del af befolkningen, der er berørt af en funktionsnedsættelse. 

Af Mark Sinclair Fleeton

God Adgang deltog i konferencen “Destinations for All 2018” i Bruxelles for at høre mere om, hvordan andre destinationer udvikler tilgængelige turisttilbud i disse år.  Konferencen blev afholdt for anden gang med deltagelse af 400 mennesker fra 42 lande. Der var mere end 80 indlæg, som alle handlede om, hvordan man lokalt, regionalt eller nationalt kan øge kundeunderlaget ved at udvikle produkter, som er interessante for den voksende del af befolkningen, som er berørt af en funktionsnedsættelse.

Stort og voksende marked

VisitDenmark har i 2017 forsigtigt vurderet, at tilgængelig turisme tegner sig for 8-9% af turismeomsætningen. I antal overnatninger er det ca. 5 mio. overnatninger om året foretaget af danskere med en funktionsnedsættelse og mere end 3 mio. udenlandske overnatninger. Ifølge tal fra SFI (det nuværende VIVE) føler næsten hver fjerde dansker sig berørt af en funktionsnedsættelse. Gruppen består af ældre, mennesker med et kortere eller længerevarende handicap og dem, der i en periode har en funktionsnedsættelse pga. sygdom, uheld o.l. VisitDenmark understreger, at mange andre grupper af rejsende har de samme behov som eksempelvis svagtseende eller en kørestolsbruger, det være sig børnefamilier, rejsende der medbringer klapvogn eller gravide, der har brug for et sted at hvile, noget at støtte sig til osv.

Hvorfor er det et vigtigt område for turismebranchen?

“Det er som om, at mange turistvirksomheder, kommuner og organisationer tror, at vi i Danmark er godt med, når det kommer til udbuddet af tilgængelige turistprodukt, og at vi kan sætte hak ved dette punkt", siger formanden for God Adgangs bestyrelse og næstformand i Danske Handicaporganisationer, Sif Holst. "Men det kan vi ikke. Nok har vi mærkeordningen God Adgang og et godt rådgivningssystem til turistvirksomheder og kommuner, men vi skal meget længere”.

Og det handler ikke kun om kørestolsbrugere. Når vi i dag taler om tilgængelige turistprodukter, vurderes komforten og anvendeligheden af produkterne – eksempelvis et feriehus eller et hotelværelse – ud fra om alle kan benytte det. Eksempelvis er et barn lavere end en gennemsnitlig voksen, og nogle ældre mennesker er svagere end en gennemsnitlig voksen. De to grupper af gæster vil begge have glæde af ting, der ikke sidder for højt eller er for tunge at benytte. Det samme gælder for en kørestolsbruger eller en gæst med gigt i armene.

”Derfor er det vigtigt, at vi har tænkt på en tilgængelig indretning af produktet.  Turistbranchen skal lære at se universel indretning af deres produkter, som en fordel, der kommer alle gæster til gavne på et tidpunkt i deres liv”, fortsætter Sif Holst. ”Vi har mange fine produkter i Danmark, som kan byde alle velkommen, men vi skal blive langt bedre, til at markedsføre os med det vi kan, og vi skal se på, hvor vi kan blive bedre” siger Sif.

Hvem er målgruppen for tilgængelig turisme

Turismesektoren er vant til at arbejde med målgrupper, personaer eller andre værktøjer, som kan gøre det tydeligt, hvilke kunder man ønske at tiltrække. Derfor er en diskussion om, hvem målgruppen for tilgængelig turisme er, vigtig.

Mennesker, der lever med et handicap, - det kan være et medfødt eller et opstået handicap - identificerer sig ikke med deres handicap. De er lige så forskellige som alle andre. Deres købsadfærd er formentlig meget lig alle andres, også når det kommer til valg af ferie. Motiver for ferien, ønsker, og drømme spiller en rolle, når der skal vælges destination. Så mennesker med handicap befinder sig allerede i de målgrupper, man arbejder med i turistbranchen. Nogle gange er man måske i målgruppen af ”familier med små børn” og andre gange i målgruppen for konferencer, storbygæster eller outdoor aktiviteter. Forskellen er blot, at vi rejser forskelligt og har brug for forskellige informationer.

Tilgængelige destinationer omkring os

En stor del af indlæggene på konferencen fokuserede på det arbejde som mange destinationer har gjort for at udvikle tilgængelig turisme. Portugal, England, Tyskland, Luxembourg, Frankrig, Belgien, Holland, Danmark, Canada, Indien, Japan, Barbados, New Zealand og Australien var nogle af de lande, som delte deres erfaring om strategier, commitment, markedsføring, involvering, produktudvikling, medarbejderuddannelse, registrering og mærkning af adgangsforholdene m.m. med konferencens deltagere.
Tyskland er som bekendt Danmarks største udenlandske marked med mere end 15 mio. overnatninger om året. Særligt indlægget om ”Barrier-free destinations in Germany”, som er en sammenslutning af 10 destinationer i Tyskland, som alle markedsfører deres tilgængelige ferietilbud, var interessant set med danske briller. Indlægsholderen fortalte, at samarbejdet mellem destinationerne gør det lettere at blive synlige, få politikkere i tale, samarbejde med den nationale turistorganisation, planlægge udviklingstiltag, finde partnere osv.   Der var også et indlæg om den tyske nationale mærkeordning ”Reisen für alle”, som så dagens lys i 2014 på opdrag af det tyske Bundesministerium für Wirtschaft und Ökonomie. Mærkeordningen minder meget om God Adgang om end i en tysk indpakning. Der var flere imponerende indlæg fra de enkelte destinationer i Tyskland og flere produkter af høj kvalitet.

”Derfor er vi nødt til i Danmark at tage denne udvikling til efterretning og forberede os på, at de rejsende tyskere er vant til tilgængelige turistprodukter, at de kan finde information om produkterne i detaljer, når de forbereder og booker deres ferie, og at det er muligt at holde en barriere fri ferie i området” fremhæver Sif Holst. ”Og med den aldrende befolkning og et stigende behov for tilgængelige turistprodukter, er der vel tale om en begrundet risiko for, at Danmark vil miste markedsandele til det tyske hjemmemarked, og at vores ”genganger” procent vil falde i takt med at vores tyske, trofaste gæster bliver ældre.

Tilgængelighed til store eller små destinationer

På konferencen blev tilhørerne også præsenteret for mindre virksomheder og små destinationer, som har udviklet fremragende og tilgængelige ferietilbud. Eksempelvis har den lille by Erlauf i Østrig udviklet information til bl.a. blinde og svagsynede ved hjælp af ”speechcode” og udviklingen af Seehotel Rheinsberg i Nordtyskland forandrede en hel landsby.

For turisme for alle handler om meget andet end fysiske adgangsforhold.  Eksempelvis kan mange svagsynedes og blinde glimrende færdes til fods og mennesker med kognitive udfordringer bekymrer sig ikke om dørbredder eller ramper.  Derfor er en strategi for, hvordan man realistisk kan udvikle sit produkt en god ide og dertil en involvering af de rigtige parter, der kan bidrage til dette arbejde. Stort set alle talerne fremhævede involvering af ekspertise og bruger inddragelse, som gode måder at få ideer til, hvordan man kan udvikle sit produkt eller destination.

”For mange i turistbranchen kan tilgængelighed virke som et uoverskueligt projekt”, siger Sif Holst. ”Man famler måske lidt i blinde for hvad er nu det rigtige at gøre, og det kan være forbundet med investeringer. Til det er der kun at sige, at det handler om mere end fysisk tilgængelighed og uden ekspertise kommer man let til at overse nogle muligheder” siger Sif Holst.

Men der er ingen tvivl om, at det er lettere for virksomhederne i eksempelvis Luxembourg, Portugal og Canada, hvor man har nationale puljer, hvor virksomheder kan søge midler til fysiske forbedringer af adgangsforholdene til turistprodukter.  I Portugal har ministeriet for turisme afsat 13 mio. euro til forbedringer og i Canada er der tale om CAD 5 mio. I Luxembourg er der afsat 60 mio. Euro til turisme for alle til både udvikling og fysiske forbedringer.  Et meget tydeligt bevis på en seriøs strategisk satsning på turisme for alle.

Information om tilgængeligheden til produkterne

Men tilskud eller ej, så er information om produktet et punkt, som er forholdsvis let at gå til. Flere undersøgelser viser, at behovet for information er helt centralt for at potentielle gæster kan vurdere, om de kan færdes uden problemer, og derfor får lyst til at booke en ferie. Undersøgelserne viser også, at hvis ikke informationen er tilstede, så er der mange, der afstår fra at booke.
 
Men måden der informeres på i de forskellige lande i Europa er meget forskellig, og i nogle lande har man stadig flere regionale løsninger. Efter at have studeret de informationssystemer, der findes i dag, er det den danske mærkeordning God Adgang, den tyske mærkeordning ”Reisen für alle” og det britiske ”Accessibility Scheme”, som befinder sig i den bedste ende af kategorien. Dækkende, veldokumenterede oplysninger i tekst og billeder beskriver adgangsforholdene for flere grupper og er lette at finde. Kun den danske ordning er på flere sprog.

”Det har været interessant at høre mere om de forskellige informationssystemer, og hvordan informationerne indsamles og vedligeholdes. Kvaliteten hænger ofte sammen med ressourcerne. Alle registreringssystemerne er enten offentligt finansieret eller med tilskud fra fonde med undtagelse af den tyske og danske ordning, hvor der er en brugerbetaling. Flere løsninger præsenterer virksomhedernes egne selvregistrerede oplysninger og formidles via vignetter”, fortæller Ulla Kramer, sekretariatsleder i God Adgang.

”God Adgang er den eneste løsning, som er 100% finansieret af de virksomheder og kommuner, som vælger at få God Adgang mærket deres bygninger. Til gengæld er vores kvalitet, når det kommer til præsentation af informationer, troværdighed, omfang, målrettet 7 grupper, opdateringsprocedurer, billeder m.m. langt overlegen i forhold til de fleste andre ordninger. I Danmark lægger vi vægt på, at 85% af alle gæsternes spørgsmål kan besvares via faktaarkene, som i øvrigt findes på 4 sprog”, slutter Ulla Kramer.

God Adgangs mærkeordning adskiller sig også ved den udstrakte faglige rådgivning, som alle mærkede steder i Danmark modtager. Partnerskabet mellem medlemmerne og God Adgang sikrer virksomhederne et godt værktøj som grundlag for en eventuel udviklingsstrategi indenfor turisme for alle.

Viden og oplæring

En væsentlig del af tilgængelig turisme omhandler viden, oplæring og indstilling. Flere af konferencens hovedtalere understregede vigtigheden af kompetent personale, som også i deres oplæring eller uddannelse er blevet introduceret til mødet med gæster med handicap. I stort set samtlige indlæg fra destinationerne blev træning og uddannelse fremhævet som en vigtig del af en samlet strategi.  Under et af de spændende uofficielle møder mødte God Adgangs repræsentanter på konference frk. Sien Depoortere fra Belgien, som underviser turistmedarbejdere i mødet med autister.  Så der er mange facetter, som er værd at indtænke, når man lægger en strategi for en destination eller for en virksomhed.

Daniela Bas, (FN, Director of DESA’s Division For Inclusive Social Development) betonede i sine åbningsord til konferencen, at inklusion også handler om mødet med mennesker og godt værtsskab. Under mottoet ”leaving no one behind” understregede hun verdenssamfundets målsætning om et inkluderende samfund hvor alle kan rejse og deltage i hverdagslivet.

Bill Morris (Travability, Australien), som er turoperatør, lagde vægt på at tilgængelige fysiske adgangsforhold er én vigtig ting, men at det er gennem medarbejdernes viden og værtsskabsfølelse at produkter udvikles og tilpasses, så alle kan benytte dem.

”Vi har ikke i turistbranchen generelt tradition for at understøtte personalet med en introduktion til mødet med gæster med handicap, men måske vi bør se på, hvordan vi kan gøre dette bedre – så både medarbejdere og gæster opnår en kvalitetsforøgelse”, siger Sif Holst.


Ulla Kramer

Ring eller skriv til os, hvis du har en virksomhed eller en bygning, som skal God Adgang mærkes.

info@godadgang.dk - tel. 51 34 35 96